2014. február 2., vasárnap

Töltött paprika (paradicsomos húsgombóc)


A paradicsomos húsgombóc (nálunk ilyen néven fut), az egyik nagy kedvencem. Már régóta terveztem, hogy megpróbálkozom vele, de soha nem lett belőle semmi. Túl bonyolultnak ítéltem, pedig anyuval egyszer már közösen is megcsináltuk. Most hétvégén viszont a "-Mit együnk a hétvégén?" kérdésre benyögtem, hogy ilyet, mert ezért epedek már hetek óta. Zoli meg rávágta, hogy legyen, nem űrtechnológia megcsinálni, úgyhogy én is belelkesültem. Végül sikerrel jártunk, azt a kis apróságot leszámítva, hogy az alja leégett, mert nincs igazán széles lábosunk, így a gombócok nem egymás mellett, hanem egymáson főttek, ami az alsó sorban lévőknek nem tett túl jót. (Szerencsére nem lett tőle keserű az egész, így sikerült megmenteni az ebédet.)


Hozzávalók

50 dkg darált sertéshús
14 dkg rizs
2 tojás

bors
paprika (ez nálunk most kimaradt, mivel mi télen nem veszünk paprikát)
2 nagy üveges paradicsompüré
1 kis konzerv paradicsomsűrítmény
ugyanannyi víz, mint a paradicsompüré volt
liszt
olaj
cukor

Első körben a rizst kell félig megfőzni. Azért csak félkészre, mert a hússal együtt még úgy is főni fog a paradicsomszószban. Mérjük ki a rizst egy pohárba (jegyezzük meg, hogy meddig ért a rizs, mert pont annyi vízre lesz utána szükségünk). Kevés olajat forrósítsunk fel, öntsük rá a rizst, forgassuk meg, majd adjuk hozzá a vizet is. Takarékon, fedő alatt addig főzzük, amíg az összes vizet magába szívja. Ekkor tegyük félre, és várjuk meg, amíg kihűl. (Bővebb részletek a rizskészítésről itt: Hogyan készítsünk rizst?

A húst tegyük egy nagy edénybe, adjuk hozzá a tojásokat, kb. 3 nagyobb csipet sót és a már hideg rizst. 


Jól dolgozzuk össze.


Most jöhet a rántás. Ehhez tegyünk annyi étolajat a lábosba, ami elfedi az egésznek az alját (ez kb. 0,5 dl volt). Melegítsük fel, majd tegyük takarékra a lángot. Szórjunk bele egy csipet sót és kezdjük el fokozatosan hozzáadni a lisztet.


Mi kb. 3 evőkanállal adtunk hozzá. Egyszerre csak egy kanállal szórjunk rá, majd keverjük el homogénre az egészet. Ha ez megvan, akkor adjuk hozzá a következő kanál lisztet is.


Ha az összes liszt belekerült, öntsük fel a paradicsompürével és a vízzel is. Keverjük jól össze és már mehetnek is bele a gombócok. (Kb. akkora gombócokat gyúrjunk, mint egy túrógombóc.)


Ha nyáron csinálnánk, és lenne paprikánk, akkor kb. 3 paprikát töltsünk meg hússal, és úgy tegyük bele a szószba. Ehhez távolítsuk el a paprika csumáját, szórjuk ki belőle a magokat, majd töltsük meg az egészet a hússal. (Nem kell az összes húst paprikába tölteni, elég pár darabot.)

Ha az összes gombóc benne van a lábosban, akkor fedjük le, és kis lángon kb. fél óra alatt főzzük készre az egészet. (Ne kevergessük fakanállal a gombócokat, mert szét fognak esni.)
Ami az édességét illeti: ez egyéni ízlés dolga, mindenki annyi cukrot adjon hozzá, amitől neki elég édes lesz (én nagyon édesen szeretem). 

Köretnek sima főtt krumplit is adhatunk hozzá.

És egy furcsaság a végére: habár én nagy tejfölimádó vagyok, de teljesen lefagytam, mikor megláttam, hogy a sógorom tejfölt lapátol a szószba, és arról győzköd, hogy a paradicsomos húsgombóc bizony így a legfinomabb :)


4 megjegyzés:

  1. Elkészítettem. Józsinak nagyon ízlett, Márk azt mondta, hogy ő már evett ilyet az óvodába, de annak nem volt íze, csak Balázs nem volt hajlandó belőle enni.
    De te mit tettél, hogy nem égett le. Nekem leégtek a gombócok. lekapartam az alját és így nagyon jó lett. Neked nem égett le?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is leégett, írtam is a bevezetőben :P
      Anyu azt mondta, hogy nagyon kis lángon kell csinálni, néha meg kell rázni a lábost, hogy a gombócok megmozduljanak. Plusz minél szélesebb lábost kell választani, hogy a gombócok ne egymáson, hanem egymás mellett legyenek. Plusz ő használ lángelosztót is a gáztűzhelyen. Ezeket a tippeket adta.
      Amúgy én napokig ezt ettem, egy adag még a fagyasztóba is került, szóval igazán kiadós adag lett belőle : )

      Törlés
  2. Nálunk két nap alatt fel lett zabálva. Igen, később rájöttem, hogy felületesen olvastam és neked is leégett. Ja, Józsi meg kenyérrel ette, nekem meg az volt bizar.

    VálaszTörlés

Google+