2012. április 3., kedd

Rakott káposzta



A sok kelt tészta után jöjjön végre egy főétel! Hétvégén végre nekiálltam és megcsináltam életem első rakott káposztáját. Meg kell mondjam, egészen finom lett, viszont sikerült egy kb. 4 fős családra főznöm (úgy, hogy csomagolhatnék a kollégista gyerekemnek, ha lenne). Ennek köszönhetően holnap lesz a negyedik napja annak, hogy rakott káposztát ebédelek. Szerencsére anyukám épp az imént mentett meg, mert felvilágosított arról, hogy ez egy nagyon jól fagyasztható étel és bátran tegyem félre rosszabb napokra. Örök hála neki...


Hozzávalók

1,5 kg fejes káposzta (van aki savanyúból csinálja, én azt kevésbé szeretem)
70 dkg darált sertéshús
1 kis fej hagyma
20 dkg rizs
2 doboz tejföl (nagy), de mint tudjuk én tejfölimádó vagyok (anyukám szerint egy dobozos is elég rá)

bors
pirospaprika
olaj

Rizs

Ha nem zacskós rizst csinálunk, akkor kevés olajra szórjunk sót és borsot, majd alacsony lángon (takarék) pirítsuk meg a rizst.

A víz mennyiségét a legegyszerűbb úgy eltalálni, hogy a kimért rizst beleöntjük egy nagy bögrébe. Jegyezzük meg meddig ér benne a rizs (nyilván az a legjobb, ha tele van). Ha pont tele van, akkor a rizshez picit kevesebb mint két ugyan ilyen bögrényi vizet kell adni (kb. 1-5 ujjnyival kevesebbet). Öntsük rá a rizsre a vizet és kóstoljuk mg a levét. Ha sótlan, sózzunk utána.


Esetleg adhatunk hozzá egy kis darab tyúkhúsleves kockát, de figyeljünk arra, hogy az már magában is tartalmaz sót. Fedő alatt, takarékon főzzük addig, amíg a víz elfogy róla.



Ekkor kapcsoljuk le a lángot, de a fedőt még 10 percig hagyjuk a láboson.

Hús

A hagymát szeljük fel apróra majd kevés olajon, sóval, borssal pároljuk üvegesre (átlátszóra). Alacsony lángon. Tegyük rá a darált húst, szórjunk rá pirospaprikát és közepes lángon forgassuk át a húst a hagymán. Kb. addig csináljuk ezt, amíg a hús szépen szétválik a darabjaira és kivilágosodik a színe.


Adhatunk hozzá kb. 0,5 dl vizet is, de sokkal többet ne, nehogy nagy leve legyen a húsnak (a rakott ételekhez nincs szükség a hús levére). Kóstoljuk meg és fűszerezzük után. A sertéshúsnak nem kell sok idő, szerintem kb. 20 perc alatt volt készen.



Káposzta

A káposztát vékony csíkokra vágtam. Ezt úgy kell elképzelni, mintha hagymát vágnánk karikákra (félbe is vághatjuk előtte a káposztát). A torzsát, házi rágcsáló hiányában kidobtam.


Ezt követően a káposztacsíkokat anyukám utasítása szerint előfőztem. Egy nagy lábosban tettem fel sós vizet (kb. két teáskanál sóval). Mikor felforrt, beleöntöttem a káposztákat és újraforrástól számítva kb. 5-10 percig főztem. A végén leszűrtem, de úgy, hogy a káposztaléből 2-3 dl-t félretettem.

Összeállítás


A tejfölt a káposztafőző lével és kevés olajjal keverjük el. Így a tejföl jó folyós lesz és könnyebben tudunk bánni vele.

Fogjunk egy nagy tepsit (én teflonba raktam), kicsit olajozzuk ki az alját és kezdjük el rétegezni az ételt: egy sor rizs, egy sor hús, egy sor káposzta, leöntve tejföllel.


Újra: egy sor rizs, egy sor, hús, egy sor káposzta, leöntve tejföllel. Tisztára mint egy torna :) Erre most nem esküszöm meg, de mintha két ilyen sorra lett volna elég az alapanyag. De bizonytalan vagyok.
A végén jó vastagon kenjük meg a tetejét tejföllel.


Kb. 180 fokos sütőben egy órán keresztül sült, addig amíg ilyen nem lett:


Én friss tejföllel tálalom, de ezen gondolom senki sem lepődik meg.

2 megjegyzés:

  1. A húst nyugodtan lehet levesesre főzni,amikor kész kiszedni a húst szűrővel.A fennmaradt lébe keverni a tejfelt, összeforralni és máris lehet rátenni. A pörköltbe lehet tenni pörköltkockát, sűriti. Fűszerezni sóval, borssal, pirospaprikával és pici köménnyel. Rétegezésnél (káposzta,hús,rizs,káposzta) pedig a rétegeket meglocsolni a tejfeles szósszal.

    VálaszTörlés
  2. Helyesen: Tejföl.

    VálaszTörlés

Google+