2013. április 21., vasárnap

Török pizza (pide)




A hétvégén Zoli kitalálta, hogy pacalt fog készíteni (ez lesz a következő poszt) és mivel én azt nagyon-nagyon nem szeretem valami más ebéd után kellett néznem. Elég régen ettem kelt tésztát, így gondoltam legyen pizza. Aztán beugrott ez a Limarás recepet: (http://www.limarapeksege.hu/2012/02/torok-pide-torok-pizza.html ), amit kb. egy éve vettem fel az elkészítendő ételek listájára. Itt volt hát az ideje, hogy el is készítsem.


Hozzávalók a töltelékhez

1 fej vöröshagyma
3 evőkanál olívaolaj
50 dkg darált hús (fele sertés, fele csirke)
2 g fokhagyma (nálam ez két gerezd volt)
1 mokkáskanál őrölt kömény
1/2 mokkáskanál őrölt fahéj
só, bors
1 doboz konzerv paradicsom
2 evőkanál paradicsompüré
szárított chili
csipet cukor
sajt a tetejére

Már most jelezném, hogy mivel hirtelen felindulásból készült az étel, az alábbi alkotóelemek hiányoztak nálam:

  •  őrölt kömény: szeretem az ízét nagyon, de nem volt itthon, így kimaradt
  •  darált hús: csak sertéshúsból készítettem, mert csirkehús nem volt itthon
  •  sűrített paradicsom: nem került bele, mert nem volt itthon
  •  chili: nem szeretem a csípős ételeket, így ez nálam most kimaradt
Nem mondhatom magamra azt, hogy túlzottan megzavar, ha valami nincs itthon egy ételhez :)

Hozzávalók a tésztához

50 dkg liszt
2 teáskanál só
3 evőkanál olaj
1,5 dl víz
1,5 dl tej
egy felvert tojás fele ( amásik felével a tésztát kenjük majd be)
2,5 dkg élesztő

A tészta mennyiségét én megfeleztem, mert Zoli ugye pacalt evett, csak magamnak pedig nem akartam fél kiló lisztből ebédet készíteni. Meg kell mondjam, hogy így is bőven elég volt. A fenti tészta feléből hat nagy szelet pizza jött ki, amiből kettő is elég volt délben ahhoz, hogy jól lakjak. Azért ehhez hozzájárult az is, hogy a töltelékből viszont egész adagot készítettem, amit mind fel is használtam a fél adagnyi tésztához.

Még egy utolsó megjegyzés: Limara csónak formájúnak nevezte a pizzát, de az enyémeket inkább csatahajónak hívnám. Az íze viszont nagyon finom lett, pedig életemben először készítettem olyan húst, amihez fahéjat adtam.

Első körben állítsuk össze a tölteléket. A vöröshagymát vágjuk fel apróra és pároljuk puhára az olívaolajon. Adjuk hozzá az apróra vágott fokhagymát, a római köményt, a fahéjat és a chilit. Pár percig közepes lángon pirítsuk, majd adjuk hozzá a darált húst. Magas lángon addig főzzük a húst, amíg ki nem fehéredik. Sózzuk, borsozzuk. Közben többször keverjük át. Adjuk hozzá a paradicsomkonzervet, a sűrített paradicsomot és a cukrot, és addig főzzük, amíg jó sűrű lesz.

A tészta összeállításával nincs sok dolog. Az összes hozzávalót egy tálba mérjük, és összegyúrjuk. Habár a recept nem írja, és a tejet mindig langyosan szoktam a tésztához adni. Ha összeállt, takarjuk le gy tiszta konyharuhával és várjuk meg, amíg a duplájára kel.

Elvileg addigra a hús is kész lesz, így már csak össze kell állítani a pizzát.

Ehhez a tésztát osszuk 12 azonos darabra (én ugye csak 6 darabra osztottam), gyúrjuk gombóccá őket, majd 10 percig hagyjuk pihenni.

A tésztákból lisztezett felületen hosszú, vékony ovális formákat nyújtunk. Nekem baromi nagyok lettek, a töltéskor kevésnek éreztem a két kanál húst, ezért is használtam fel mind az 50 dkg-ot.
A formázás az alábbi volt:
A kinyújtott formának először az alsó és felső csücskét összenyomtam.


Ezt követően rátettem a tölteléket, 


majd a csónak szélét alakítottam ki. Ehhez a tésztát felhajtottam, és ahogy Limara is írta, behajtogattam a tésztát, úgy int mikor az ember a függönyt teszi fel, hogy szép hullámosan lógjon le.


Ezt követően gáztepsire pakoltam. Ez elég nehézkes volt, mert rögtön szét is esett az elsőnél a hajó. Vagy csináljuk az összeállítást már eleve a tepsin, vagy palacsintalapáttal, tortalapáttal a formák alá nyúlva küzdjük át a tésztákat a tepsibe. Kenjük le a tojássárgával, és ha akarunk, szórjunk rá köményt.
A húsokra reszeljünk sajtot, vagy tegyünk zöldséget (uborkát, paprikát, paradicsomot). Én persze csináltam egy tejfölöset is :)

Csatahajók, ha sorakoznak.
200 fokra melegítsük elő a sütőt (annyi kelés elég a tésztának, amíg bemelegszik a sütő), majd kb. 15-20 perc alatt süssük készre.

9 megjegyzés:

  1. Asszem, át kellett volna vinnem a vízipálmát tegnap ;-)

    VálaszTörlés
  2. Jól néz ki? Finomnak is finom. A fahéj nekem nem hangzik merésznek, én a chilis babba szoktam csokoládét tenni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem finom volt nagyon, nekem ízlett, sőt Ákosnak is, pedig ő nagy kritikus.

      Törlés
    2. Bizony, jól néz ki, finom, a fahéj pedig Valitól lenyűgöző bátorság. :)

      Törlés
  3. Ez a recept nálam is "listás", hamarosan sort kerítek rá ;-) nagyon jól néz ki! :-) ügyes vagy!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Borcsa!Csináld meg mindenképpen, mert tényleg nagyon finom!

      Törlés
  4. Amcsiknál tanultam olyan kaját is, ahol a marhahúshoz ezerrel kell nyomni a barna cukrot.

    Különben én imádom akaltai kajákat, ezért a fahéj-szegfüszeg-gyömbér stb. + sós étel kombináción egyáltalán nem akadok fent.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg jó cucc az édes ételekhez passzoló fűszer húsba. Legközelebb én is bátrabb leszek!

      Törlés

Google+