2012. december 2., vasárnap

Sport szelet bon-bon


Jöjjön, aminek jönnie kell! Íme az első idei karácsonyi recept, nyitásnak rögtön egy nagyon egyszerű, olcsó és finom bon-bon.
(A recept forrás: http://www.nosalty.hu/recept/sport-szelet-bon-bon)


Hozzávalók

0,5 kg darált háztartási keksz
25 dkg vaj
2 dl tej
15 dkg cukor
3 evőkanál kakaópor
2,5 cl rum vagy rumaroma
2 evőkanál vanília aroma
1 narancs reszelt héja

A tetejére

1 tábla étcsokoládé
2 evőkanál étolaj


A kekszet és a kakaót öntsük egy nagy tálba és reszeljük rá a narancs héját. Persze nekem sikerült olyan narancsot vennem, aminek kb. tükörsima volt a héja, így semmit sem sikerült lereszelnem róla, ezért én a narancs levéből tettem bele egy keveset. Keverjük jól össze az egészet.


A tejet öntsük egy lábosba, tegyük bele a vajat és a cukrot, majd addig melegítsük, amíg a vaj is felolvad benne. Ne hagyjuk ott a tűzön, mert nagyon hamar felforr a tej és aztán könnyen kifut!


A tejes egyveleget öntsük hozzá a kekszhez és jól dolgozzuk össze. Nem kell teljesen összeállnia, a lényeg az, hogy formázható legyen, úgy mint a kókuszgolyónál. Akkor jó, ha csinálunk a tésztából egy kis golyót, és az nem esik szét. (Nekem ehhez kellett még egy kevés tej a 2 dl-en felül.)


Fogjunk egy kisebb tepsit (fél gáztepsi méret), tegyünk bele sütőpapírt és lapogassuk el benne a tésztát. Szerintem a legegyszerűbb az, ha tenyérrel addig nyomkodjuk, amíg szép egyenletes nem lesz.


1-2 órára tegyük hűvös helyre, hűtőbe vagy akár az erkélyre. 

Ha szépen megdermedt, akkor vegyük ki, tegyük egy deszkára és húzzuk le róla a sütőpapírt. Kockázzuk fel az egészet. Méretre kb. olyan 2x2 cm kockákra vágjuk. 

Közben olvasszuk fel a csokoládét az olajjal (én tűzhelyen csináltam). Szépen elkevertem egyenletesre, de az enyém annyira sűrű volt, hogy nem lehetett vele bevonni a bon-bonokat, ezért addig hígítottam vízzel, amíg szép folyós nem lett a csoki. Egyszerre mindig csak kevés vizet adjunk hozzá, jól keverjük el benne, majd ezt addig ismételjük, amíg el nem érjük a kívánt eredményt.


A bon-bonok bevonásával elég sokat kínlódtam. Végül az alábbi módszer volt a nyerő. A mikrónkhoz anno kapott grillrács alá tettem a sütiről levett sütőpapírt. Fogtam egy villát, beleböktem a bon-bon oldalába, megmártottam a csokiban, majd még a lábos fölött tartva megvártam, amíg lefolyt a felesleg. Utána a bon-bont a grillrácsra tettem. Egy késsel óvatosan lepiszkáltam a villáról, majd a villa által csinált lyukakat a késsel besimogattam. Amikor már kicsit megdermedt a csoki a tésztán, akkor tányérra szedtem és hűvös helyre pakoltam, hogy szépen megdermedjen. 

Egyszer még a TV-ben láttam egy cukrászati műsort, amiben épp tortákat vontak be csokival. Ott nagyon egyszerű volt a módszer: volt egy nagy vályú, abban álltak emelvényen a torták. Jött a cukrász egy nagy festékes vödörrel; ebben volt a csokibevonat. Fogta és ráöntötte az egészet a tortákra, a felesleg pedig szépen összegyűlt a vályú aljában, újrafelhasználásra. Szóval, ha valaki bevállalja, akkor így is lehet: szép nagy tál a rács alá, és hajrá!


Ha szeretnénk, a tetejét díszíthetjük dióval, mandulával, vagy hagyhatjuk üresen is.



5 megjegyzés:

  1. Ahh, szóval ebből kaptunk volna! Kár, hogy mégsem mentünk ;–)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így viszont annál több jutott nekünk, kollégáknak, amiért mindannyian rendkívül hálásak vagyunk. :)

      Törlés
    2. Igen, ez lett volna, de így Ákos ma is rendkívül hálás lehet a többiekkel együtt!

      Törlés
    3. Ákos ma nem hálás. A többiek talán.

      Törlés
    4. Ákos holnap lesz hálás. A többiek nem hangoztatták, hogy hálásak.

      Törlés

Google+